Os documentos de finais da Idade Media falan de que na Galiza había cultivo de oliveiras e produción de aceite e que foron os Reis Católicos quen mandaron cortar parte delas. Xoán Costa fai memoria do aceite galego e afonda nas razóns políticas para a súa desaparición.
Xoán Costa, domingo 08 de marzal de 2015
oliva |
Se fixermos a proba de saír á rúa e preguntarmos a
quen pasar que sabe da produción de aceite na Galiza o máis probábel é que nos
ollase con cara de estrañeza e nos dixese que na Galiza non se produce
aceite. Mesmo no dicionario da Real Academia Galega, a entrada “oliveiral”
(plantación de oliveiras) exemplifica: Os oliveirais andaluces. Tal, e
tanta, é a ignorancia e a desvalorización do noso. Voltando á pregunta, aquelas
e aqueles máis ao día, mesmo poderían indicar que, efectivamente, hai produción
de aceite alá pola parte de Quiroga e que se comercializa en lugares moi específicos.
Engadirían, seguramente, que a produción é pequena, sen estimar que é a máis
alta das posíbeis. E iso é todo.
Mais o certo é
que na toponimia galega abundan, de Manzaneda a Corcubión e de Vigo a Trabada,
as referencias á presenza de oliveiras no territorio. Numerosos son os lugares
chamados Olivar, Oliveira, Camiño do Olivar, O Corgo das Oliveiras, O Agro da
Olveira, e outros como Oívas que, por perder foneticamente o /l/ intervocálico
apunta para a presenza desta árbore na Galiza desde as mesmas orixes do
idioma. Forma antiga (Oívas) que se mantivo como nome de lugar, documentado, en
“Moa d’ Oívas” nome que apunta directamente para a extracción, mediante
muíños, do óleo procedente das belotas. Cabe tamén reparar no nome dado ao
froito da oliveira: belota. Nin os dicionarios galegos actuais nin os
portugueses recollen esta forma para designar o froito da oliveira (reservado
para o froito do carballo, a aciñeira e a sobreira) mais nos textos
consultados (textos notariais de Oseira, séculos XIV e XV) é a única forma
mencionada, non documentándose nunca a forma “azeitona”, forma que si
aparece, cen anos antes, na poesía, en Afonso X, por exemplo, ao lado de
“oliva”. Outro día poderemos falar de porque nos textos notariais non aparece a
forma “azeitona” nin “oliva” e pola contra nos textos literarios non aparece
“belota”.
"O cultivo e a produción aparece pois documentado
nos anos finais da Idade Media. Cóntase que cara a fin deste período os
Reis Católicos mandaron arrincar parte das oliveiras".
Tirando vós o
azeite por vosa custa
O dito
anteriormente confirma que a presenza da árbore era habitual, érao mesmo como
árbore que forma parte da liturxia de Domingo de Ramos, e que en determinados
momentos, como confirma a documentación, tamén se extraía o óleo das belotas.
Dísenos claramente nun documento de Oseira de fins do século XIV :
“Et aynda vos
damos huna terça do nosso oulivar et nos dedes as duas terças das belotas et o
dizemo delas, et tirando vos o azeyte darnos edes a meatade del. (Oseira,1383)
Corría pois por
conta do arrendador “tirar o azeyte” desas “belotas”. Da forma en que o facía
pouco coñecemos, mais cabe supor que sería con moas como as conservadas en
Bendillo (Quiroga) e outros lugares como as referidas no topónimo Moa d'
Oívas.
Algúns anos
máis tarde, no mesmo lugar, insístese na mesma idea:
“Et aynda
vos darnos a sesta parte do nos oulivar et nos dedes as duas terças das belotas
et o dizemo delas, et tirando vos o azeite por vosa custa darnos edes a
meatade del et o dizemo. ) (Oseira, 1399)
Mais cara a
finais do finais do século XV na propia zona de Oseira comeza a substitución de
oliveiras por viña:
“ ...
afforam a Gomes da Granja et a sua moller ... a leyra de Sobre lo Olivar et da
Pereyra, et a leyra do Chaao et a da Maçayra, avia todo a arrincar et poer
de baçello et ellas asi postas en sua vida et de sua moller... (Oseira
1473)
se ben se
manten aínda a produción:
“... aforam a
Gonsalvo das Quartellas et a Alvaro do Rigeyro et a suas molleres et a senllos
fillos o olivar de Santa Cruz ... anno de lavrar et repar, et dar aa
metade das belotas colleytas por suas custas et levadas a adega de Santa Cruz,
seo non lavrarem que perca o foro”
... e nisto
chegou Olivares
O cultivo e a
produción aparece pois documentado nos anos finais da Idade Media. Cóntase que
cara a fin deste período os Reis Católicos mandaron arrincar parte das
oliveiras. Pode ser, mais non encontramos referencia a tales instrucións. O que
si sabemos é que na primeira metade do Século XVII o Conde Duque de Olivares
gravou cun imposto especial cada oliveira galega, para favorecer os seus
intereses olivareiros en Olivares, Sevilla.
A limitación á
produción foi pois unha decisión política e
de
planificación económica. Agora si que se ían arrincar as oliveiras que, até
entón, e como nos lembra Sarmiento no século seguinte se estendían “ Desde
El Bierzo y hasta el mar Océano, siguiendo el curso del Sil, solo o ya
incorporado con el Miño" confirmando que a maior produción de olivas
está polos vales de Quiroga, Valdeorras e tamén por Monforte e Tui, se ben se
estendía até Betanzos e Viveiro.
Non é a miña
pretensión facer un estudo da evolución da produción de aceite na Galiza.
Tampouco este é o lugar. Mais si quero salientar que coas limitacións impostas
á produción, especialmente por Olivares, Conde-Duque, ábrese unha constante na
política española con respecto á planificación da economía galega. Tomaranse
decisións que nos impiden producir, primeiro aceite, logo leite, despois
barcos, sardiñas...
Que máis dá. O
importante é que fique de manifesto que a metrópole ten capacidade, e vontade,
de establecer, de fixar, as circunstancias e os contextos produtivos da
colonia.
Con aceite ou
con leite; con peixe ou con barcos é o de menos.
Fonte: www.sermosgaliza.gal
No hay comentarios:
Publicar un comentario